Tuesday, July 29, 2008

Simpati saya kepada ISTAC!


“Aku, surga dan tamanku ada di dalam dadaku, ke mana pun aku pergi ia selalu bersamaku, tidak meninggalkanku. Jika aku dipenjara, bagiku itu adalah khalwah. Jika aku dibunuh, bagiku itu adalah syahadah. Dan jika aku diusir dari negeriku, bagiku itu adalah siyahah, jalan-jalan.”

-Syaikhul Islam Ibn Taimiyah-


Sahabat saya mengungkapkan keperitan ISTAC dan kekecewaan beliau tehadap politikus-politikus yang bernafsu serakah yang telah meruntuhkan ISTAC bermula dengan penyingkiran Guru beliau serta pengikutnya dari ISTAC.Bagi sesiapa yang tidak tahu ISTAC adalah akronim dalam BI kepada Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC). Saya yakin bahawasanya pembatalan perlembagaan dan penyingkiran Pengasas ISTAC semestinya menjadi satu igauan ngeri kepada pemkir-pemikir islam di UIA dan di seantero dunia.Bagi saya sendiri selaku individu yang tidaklah rapat seperti sahabat saya ini dengan ISTAC,namun kedzoliman politikus seperti itu amat-amat ditentang dan wajar dibanteras kerana inilah yang akan berlaku apabila orang gila memegang kuasa!


Makanya tidaklah saya terkejut apabila tindakan penyingkiran Prof. Syed Naquib al-Attas itu diusahakan oleh individu seperti Tan Sri Sanusi Junid dan kroni-kroninya dan wajarlah balasan yang sama ditimpakan kepadanya pada mutakhir ini dan mungkin wajar lebih dari itu!.Lantaran itulah yang akan terjadi apabila golongan yang tidak senang hati dengan gerakan yang cuba memartabatkan Islam di mana-mana walaupun ia dilakukan di Universiti Islam Antarabangsa(UIA) sendiri!Ini kerna golongan seperti itu telah memilih cara politik yang bukan lahir dari Islam sendiri tetapi bersama dengan golongan taghut yang memisahkan Islam daripada politik!Hal ini bukan sahaja menjangkiti golongan pemimipin atasan tapi ia telah didoktrinkan secara paksa kepada segenap lapisan masyarakat.Maka janganlah hairan sekiranya masyarakat kini tidak ambil cakna malahan menolak usaha 'islamisasi' !maka akan keluarlah kata-kata jangan gunakan agama untuk kepentingan politik, jangan politikkan masjid,mana ada perkiraan dosa dan pahala dalam undi dll.


Berkata Abu Abdillah al-Qala’i as-Syafir rahimahullah:

"“Keseimbangan urusan agama dan dunia adalah satu tujuan yang sangat diidam-idamkan. Hal ini tidak akan terlaksana kecuali dengan adanya penguasa (pemimpin). Kalau kami tidak memandang wajib adanya penguasa, pasti hal ini akan menyebabkan manusia berada di dalam perselisihan dan kerusuhan yang berpanjangan sehingga Hari Kiamat. Kalau manusia tidak mempunyai pemimpin yang kuat dan ditaati, pasti akan pudar kemuliaan Islam lalu lenyap tak berbekas. Jika umat tidak mempunyai penguasa yang berdaulat, pasti akan lenyap aktiviti-aktiviti ibadah dan terhentilah perdagangan impot-eksport” .

(Lihat: Tahzib ar-Riysah. Hlm 95. Lihat: Majmu al-Fatawa 27/390. Ibn Taimiyah)


Imam Al-Ghazali dalam Ihya lumuddin pernah mengungkapkan ;


" dunia adalah ladang akhirat, agama tidak akan sempurna kecuali dengan dunia. Penguasa dan agama adalah kembaran. Agama adalah tiang dan penguasa adalah penjaga. Sesuatu yang tidak punya tiang akan rubuh dan sesuatu yang tidak dijaga akan hilang."


Tak usahlah saya syarah panjang dalam entry ini kerna pernah saya ulas perihal ini di masa-masa lalu.Namun demikian,suka saya kongsi peristiwa yang lebih menyayat hati untuk kita renungi.Apakah kita masih ingat di kala PAS memenangi dan mengambil alih negeri Kelantan pada tahun 1990, pada masa itu Tok guru sebagai MB telah ditinggalkan tanpa sesen pun untuk pengurusan kerajaan Kelantan.Bahkan bukan itu sahaja, Kerajaan pusat telah menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan(JPP) yang menjadi saluran wang PUSAT untuk kononnya pembangunan di Kelantan.Inilah namanya kerajaan dalam kerajaan.Tak cukup dengan itu,Geran bantuan pusat yang wajib diberikan tahunan kepada setiap kerajaan negeri di Malaysia ini seperti yang termaktub di bawah perlembagaan telah dilambat-lambatkan malahan ada yang dinafikan kepada kerajaan negeri.


Saya bukanlah selayaknya orang yang berbicara soal perjuangan sebab saya belum lagi diuji dengan sedemikian rupa.Tetapi PAS selaku gerakan Islam,ahli-ahlinya sudah teruji malahan ada yang sampai diusir dari tempat sendiri,dipenjarakan malahan dibunuh.Peristiwa hitam Memali masih lagi segar dalam ingatan ahli-ahli sendiri.


Kalau nak kata berjuang,inilah perjuangan!


Saya suka mengingatkan diri saya sendiri dan sahabat-sahabat untuk kita sama-sama berdoa agar dikekalkan dalam jalan perjuangan ini dan istiqamah mudah-mudahan.Dan saya menyeru juga untuk sama-sama kita memahami dan berganding bahu bahawasanya antara musuh kita ialah penyakit sekularisme yang meruntuhkan nilai kenegaraan,siasah,nilai hidup dan adab masyarakat seluruhnya!


"Memukul sekeras-kerasnya ketika jadi palu dan menahan sekuat-kuatnya ketika menjadi landasan."

Wallahua'lam.


1 comment:

Nurul Sharina said...

Teringat kami pernah pergi ke Baling pd tahun 2004. Sayu rasanya petang itu menziarahi pusara Asy-syahid Ibrahim Libya dan asy-syahid sahabat2nya. Perjuangan Islam mmg akan sentiasa dibenci oleh org kafir, musyrikin, munafiqin. Sama2 kita jadi pejuang Islam yang tegar semangat juang, insyaALLAH.