Wednesday, July 23, 2008

Ah,pedulikan apa orang kata!

Polemik muzakarah PAS-UMNO sememangnya cukup hangat diperkatakan di segenap lapisan masyarakat.Menyedari ia adalah melibatkan dua parti Melayu terbesar yang berlainan prinsip dengan satunya memperjuangkan ketuanan Melayu manakala yang satu lagi memperjuangkan ketuanan Islam. Semestinya ia menarik perhatian dan melibatkan kemungkinan perubahan politik sekiranya ada hasil daripada muzakarah itu nanti.



Pelbagai andaian-andaian yang sengaja diketengahkan seolah-olah bagi menjawab pelbagai persoalan yang timbul di benak kepala terutamanya di peringkat bawahan.Baik andaian yang membawa teori komplot membabitkan pimpinan tertinggi PAS yang berusaha bukan sahaja mendekatkan jurang malahan memasukkan PAS ke dalam lubang yang diselaputi oleh UMNO sendiri seolah-olah mengulangi peristiwa kemasukan PAS sebelum ini. Tak cukup dengan itu,antara yang dipersoalkan kenapa PAS terhegeh-hegeh nak masuk UMNO?Semestinya hal ini bakal mengundang marah yang amat sangat daripada penyokong-penyokong PAS yang zahir mahupun batin.Kemudian,ada satu lagi pihak lain membawa dakwaan liar yang menyatakan PAS akan keluar daripada Pakatan Rakyat dan bersama-sama dengan UMNO/BN sendiri. Tak payah saya nak ulas satu persatu perihal ini.Saya cadangkan anda meneliti satu analisis yang cukup baik yang ditulis oleh Ustaz Nik Abduh sendiri yang boleh kita -renungkan.



Saya teringat pengisian yang disampaikan oleh naqib saya sendiri,Ustaz Zulkifli Ahmad Al-Pandani . Saya tertarik dengan kenytaan beliau yang ingin saya quote kan di sini;

"Saya setuju dengan pendapat Tuk Guru Nik Aziz tetapi tidak membantah pendapat Tuk Guru Haji Hadi!"

Fikrah yang cuba ditanamkan oleh beliau ialah kita selaku ahli gerakan yang berintima' sepenuhnya dengan jamaah telah disemai dan dididik dengan sifat wala',intima' dan thiqah.Di sinilah ahli-ahli gerakan teruji dengan propaganda2 yang cuba dimainkan oleh musuh2 Islam sendiri.Apakah kita lupa kerna adu domba para munafiq kepada ummul Mukminin Aisyah R.A. yang mana dakwaan yang mengatakan beliau bermukah dengan seorang shbat baginda ketika mana beliau tercicir daripada tandu beliau dan rombongan Baginda dalam satu peperangan?RasulLullah seperti yang dikisahkan dalam sirah sebulatnya menyerahkan kepada Allah SWT?
Apakah kita lupa?

Dalam hal ini sewajibnya bagi mana-mana ahli gerakan jangan cepat terlatah dan terpengaruh dengan jarum-jarum halus pihak musuh.Siapalah kita kalau nak dibandingkan dengan tahajud dan istikharah Tok Guru Nik Aziz dan TG Haji hadi?Sapalah kita nak dibandingkan dengan kapabiliti dan ketinggian ilmu mereka dalam segenap hal yang ada pada ahli-ahli syura?

Dalam hal ini benarlah seperti yang pernah disabdakan oleh Baginda dalam satu hadis berbunyi;

"Tiada islam tanpa jemaah.Tiada jemaah tanpa pimpinan.Dan tiada pimpinan melainkan dengan ketaatan"

Maka marilah sama-sama kita menguatkan keyakinan kita terhadap pimpinan dan menjalankan kewajipan sebagai ahli dan dalam masa yg sama memanjatkan doa kepadaNya agar Allahlah yang menyelamatkan jemaah di saat-saat seperti ini!Bukankah tangan Allah bersama-sama dengan jemaah!?

No comments: