Friday, March 7, 2008

Senario PRU-12 di Bukit Beruntung






Alhamdulillah,akhirnya dapat juga saya meluangkan sedikit masa untuk mencoret sedikit dalam blog ini yang sudah lama tidak di‘update’ ini. Memandangkan kita dalam ‘mood’ pilihanraya sekarang, maka saya tak berhajat untuk menukar mood itu sekarang.

Saya selamat tiba ke rumah sekitar pukul 7.30 malam semalam.Setelah menaiki komuter lebih kurang 15 - 20 minit dengan tiket berharga RM 1.50(saya telah ditipu di kaunter dengan membayar RM 2.50) dari Sg. Buloh ke Rawang, kemudian saya terpaksa mengambil bas dari Rawang ke Bukit Beruntung.Dengan bayaran RM 0.70, saya terpaksa bersabar dan bersesak-sesak selama 20 minit lagi untuk tiba ke Bukit Beruntung yang jauhnya lebih kurang 15-20 km.


Di dalam bas, saya sempat berbual dengan seorang perempuan Cina yang duduk di kerusi sebelah saya. Yang menariknya, tanpa memperkenalkan diri,dia bertanyakan saya tentang calon-calon pilihanraya di kawasan bukit Sentosa.Saya yang tidak ketahuan dan baru sahaja hendak ‘meneroka’ suasana pilihanraya di kawasan rumah saya hanya mengangguk dan menjawab berbasa-basi berdasarkan pembacaan saya di internet.Yang jelas, pertandingan satu lawan satu antara PKR dan BN di kawasan saya. Satu perkara yang ketara bahawasanya kaum Cina ini lebih peka dan berani ‘bersembang’ tentang pilihanrayaberbanding bangsa-bangsa lain(termasuk kaum saya sendiri!)


Buat pengetahuan, Bukit Beruntung ini terletak dalam Parlimen Hulu Selangor (P94) dan di dalam Dewan Undangan Negeri(DUN) Batang Kali (N07). Di parlimen Hulu Selangor, terdapat tiga dun iaitu Batang Kali,Hulu Bernam dan Kuala Kubu Bharu(Seperti gambar di atas) .


P94 menyaksikan pertandingan antara Timbalan Presiden MIC, Datuk G. Palanivel dan Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad.Manakala di N.07,pertarungan satu lawan satu antara Mohd Isa Abu Kassim mewakili BN dan seorang Cikgu atas tiket PKR,Mohd Nashruddin Abdul Aziz.

Saya tidaklah berapa kenal kedua-dua calon ini.Tetapi berdasarkan 4 tahun saya tinggal di sini,saya tidak nampakpun sebarang perubahan yang ketara ataupun pembangunan yang selalu menjadi modal oleh parti BN bagi mendapatkan sokongan rakyat. Malahan, saya rasakan tidak terasapun dekatnya ADUN sebelum ini(Dato’ Zainal Sakom) dengan rakyat di sini melainkan mungkin sekitar musim PRU sekarang.




Begitu juga dengan calon PKR di sini.Tiada rekod pembangunan pun yang ditunjukkan.Tapi biasalah bagi sebuah parti yang bergerak atas modal sendiri berbanding BN yang menggunakan keseluruhan harta kerajaan untuk kepentingan parti. Akan tetapi, sekurang-kurangnya calon tersebut datang juga bertemu dangan rakyat selepas solat jumaat sebentar tadi.Ingin saya kongsikan sedikit profil tentang calon PKR tesebut.


Beliau berkelulusan Sarjana Pengurusan Teknologi Maklumat dan pernah bertugas sebagai guru,pensyarah di beberapa kolej swasta dan motivator. Antara usaha kebajikan yang beliau pernah lakukan ialah menyediakan khidmat tuisyen atas nama Pusat Pendidikan Akademik Minda.Menariknya, beliau memberikan khidmat tuisyen secara percuma untuk anak-anak yatim dan miskin di kawasan Bukit Beruntung dan Bukit Sentosa.Sebagai tambahan,beliau telah menetap di Bukit Beruntung selama 10 tahun.


A’la Kulli Hal, perang poster yang sudah berlarutan selama hampir 2 minggu ini akan terjawab pada esok harinya.InsyaAllah saya akan berkongsi lagi perjalanan pilihanraya pada esoknya dan pengalaman selaku pengundi buat kali pertama di pusat mengundi esok.


Buatlah pilihan yang bijak!!Tolaklah Calon dan Parti yang membawa kesengsaraan Negara. Selamat Mengundi!!



Lensa Kamera di BB




Calon PKR Rombongan BN










Kibaran BN




Panji berkibar di mana saja











No comments: