Sunday, January 20, 2008

Sosialis kanan:Satu Pandangan













Mungkin tajuk post ini nampak sensitif.Tapi bukanlah bertujuan untuk menempis mahupun menjatuhkan air muka mana-mana pihak ataupun individu.Dalam kerangka Islam yang membuka pergeseran ataupun perselisihan pendapat seperti Ulama'-Ulama' mazhab terdahulu dan dalam kerangka demokrasi yang membenarkan freedom of speech ataupun kebebasan bersuara tetapi mestilah dilakukan dengan penuh tanggungjawab terhadap apa yang diucapkan mahupun tulisan maka saya terpanggil untuk memberi satu komentar yang mungkin cetek dan tidak sempurna bawaannya lantaran kekhilafan mahupun kelemahan saya selaku hambaNya yang biasa dan ilmu pengetahuan yang cukup rendah.









Sebelum kita pergi kepada tajuk besar perbincangan, elok kiranya kita melihat asal usul aliran dan ideologi sosialis sendiri.Ditakuti kita akan membincangkan hal yang salah dan menembak jauh daripada sasaran kerana kita tidak kenal apa itu sosialisme/sosialis.


Definisi dan konsep sosialis ini saya ambil daripada wikipedia.Lagipun saya ini bukanlah pelajar yang ahli tentang konsep isme-isme ini.Jadi secara mudahnya untuk kita sama-sama faham, kita kaji dan faham-fahamkan penerangan di bawah.





Istilah 'sosialisme' ataupun sosialis membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan perkara-perkara di bawah;




a) ideologi ataupun kelompok ideologi

b) sistem ekonomi

c) negara


Disepakati lahirnya sosialisme ini rentetan pergolakan kaum buruh industri dan buruh tani pada abad ke-19 dan ke-20, yang berdasarkan prinsip solidaritas dan memperjuangkan masyarakat egalitarian(classless society), yang dengan sistem ekonomi, menurut mereka, dapat melayani masyarakat kebanyakan.




Secara terperinci, Muhammad Nuruddin Bashah dari UM menyatakan sosialisme ini berasal daripada perkataan latin Socius yang bermaksud teman, kawan atau sahabat. Aspirasi sosialisme ini adalah berasal daripada tabiat mahabbah, sikap cintakan persekeliling, bermesyuarat serta sikap toleransi kepada masyarakat. Fahaman ini amat bertentangan dengan sikap individualisme yang mementingkan diri semata-mata.


Sosialis:Ada dalam Islam??











Nuruddin dalam artikelnya Islam dan Sosialisme menyatakan antara bukti adanya sosialisme dalam islam ialah;

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim”
(Al Hujurat : 11)

Perlakuan dan akhlak yang diajar oleh islam sudah awal lahirnya daripada sosialisme kira-kira 1429 tahun dahulu berdasarkan perkiraan hijrah.
Mengenai konsep kehidupan manusia Islam turut mempromosikan konsep;
  • Kemerdekaan manusia
  • Kebebasan bersuara
  • Sikap dermawan dalam hal sedekah dan zakat.
  • Persaudaraan Islam tanpa mengira ras.
  • Sikap keuntungan yang diagihkan kepada setiap manusia melalui sistem ekonomi Islam yang adil
Dalam sebuah negara islam,antara perlaksanaan sosialisme mencakupi hal-hal seperti di bawah;

  • Negara yang mementingkan produk untuk kegunaan rakyat terlebih dahulu terutama pakaian dan makanan yang asasi.
  • Negara membenarkan pemilikan syarikat tetapi memantau keuntungan dan cara perniagaan agar tiada unsur kezaliman serta menegaskan perihal zakat.
  • Pengeluaran barangan dan pengedarannya dilaksanakan secara saksama.
  • Setiap warga negara yang sihat wajib bekerja dan tiada subsidi hayat bagi yang tidak berusaha. Disini saranan berdikari yang diterapkan oleh Rasulullah perlu dipraktikkan.
  • Segala kajian sains, kesenian, kebudayaan, norma kehidupan dan sistem pendidikan perlulah digarapkan agar tidak menghasilkan masyarakat yang lesu serta tidak berkebolehan. Sebaliknya pembinaan manusia yang produktif, progresif dan berpotensi amatlah perlu. Rasulullah sendiri cintakan golongan yang sihat dan kuat dikalangan sahabatnya.

  • Segala ketidakadilan dan kezaliman perlu diadili secara saksama tanpa mengira ras.




Tidak perlu saya huraikan lagi kerna jelas disepakati unsur-unsur sosialisme sudah terkandung dalam Islam.






















"Kalau sudah bagus sosialis ini,kenapa pula kita tak pakai je sosialis ini?"






















Firman Allah SWT;











Shibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.






















(Al-Baqarah:138)






















Sibghah bermaksud celupan Allah. Celupan Allah ialah Islam dan tiada lain melainkan islam. Allah lah yang menciptakan manusia dan Dia Maha TAHU segala ciptaannya.
Kehendak,sifat,keinginan malahan kejahatan manusia itu sudah dimaklumi olehNya.Akan tetapi atas sifat Kasih sayang Allah,Dia tidak membiarkan manusia terumbang ambing,sesat tanpa petunjuk.Dengan itu,Allah menurunkan nabi-nabi dan kitab-kitab sebagai panduan kepada manusia. Itulah ISLAM yang mengatur seluruh kehidupan manusia.Itu yang kita kena promosikan kepada seluruh makhluk bernama manusia akan kemakmuran dan kehebatan Islam mengatasi yang lain.
"Islam adalah tinggi tiada yang lebih tinggi daripadanya"
TGA Hadi dalam bukunya bertajuk Islam;Fikrah,Harakah dan Daulah menyatakan;
"Sebagai tindak balas drpd teori kapitalis itu lahirlah teori sosialis. Teori ini pada keseluruhannya sama ada revolusi atau evolusi berpendapat bahwa pengeluaran itu sepatutnya menjadi milik umum, dan individu hanya mendapat sekadar kerja yang dilakukan kepada kepentingan umum. Oleh kerana itu sumber-sumber pengeluaran itu dimilik negarakan, atau dikawal serapi-rapinya. Cara ini sebagai usaha untuk menghapuskan sifat ananiyah yang ada pada manusia. Maka berlakulah penyelewengan di kalangan rakyat. Apabila kepentingan peribadi tidak ada, menjejaskan semangat kerja dan menghapuskan perasaan tanggungjawab. Perkembangan ekonomi akan merosot,dan keadaan ini jelas dilihat apabila negara sosialis terpaksa melonggarkan sekatan milik kepada kapitalis kecil dan langkah mengubahsuaikan sosialis walaupun terpesong dari prinsip sosialis yang sebenarnya"


Sejarah sudah menunjukkan jatuhnya kerajaan sosialis Soviet Union pada 1992 dan azabnya rakyat di bawahnya lantaran terpesongnya sosialis dan tempangnya pemikiran manusia tanpa berlandaskan syariat,petunjuk Ilahi.
Saya juga ingin memetik kata-kata yang cukup tegas dan jelas daripada tokoh agung pemikiran ikhwan iaitu Syed Qutb,dalam bukunya Maa'lim Fi Al-Thoriq,Petunjuk Sepanjang Jalan.
"Adalah menjadi suatu kewajipan kita untuk tidak membiarkan umat manusia
terus menerus dikelirukan. Kita berkewajipan memberi pengertian kepada mereka bahawa Islam itu bukanlah hanya suatu aliran fikiran atau isme mengenai realiti kehidupan manusia, seperti isme-isme yang lahir sekarang (umpamanya sosialisme,komunisme, kapitalisme dll); sebab Islam bukanlah hanya sekadar suatu sistem yang mengenai realiti manusia sahaja, seperti halnya isme-isme bikinan manusia.Islam adalah Islam. Islam dengan keperibadiannya tersendiri dan konsepnya yang bebas dan tidak terikat kepada mana-mana jua konsep duniawi. Islam sanggup dan mampu melahirkan suatu realiti yang lebih baik daripada yang diimpikan oleh umat manusia melalui isme-isme bikinan manusia sendiri itu. Islam yang tinggi nilainya, yang suci dan murni, terpancar indah dari sumber asli: langsung.daripada Allah Yang Maha Besar dan Maha Agung."
Beliau juga tutut menyeru kepada semua para pencinta islam untuk menyatakan dengan terang dan jelas dalam responnya kepada kepada pemikiran jahiliah seperti isme-isme ini iaitu;

"Dasar jahiliyah yang tuan-tuan sedang hayati ini adalah najis dan, Allah hendak mensucikan tuan-tuan. Realiti hidup tuan-tuan adalah kotor maka Allah mahu membersihkannya. Mutu hidup tuan-tuan sangat rendah oleh sebab itu Allah hendak mengangkatnya. Tuan-tuan sekarang sedang hidup dalam penderitaan, kepicikan dan kesempitan, maka Allah mahu meringankan beban itu dan Islam akan mengubah konsep hidup tuan-tuan, realiti dan nilai tuan-tuan dan akan mengangkat darjat hidup tuan-tuan ke suatu taraf yang tuan-tuan tidak mungkin mencapainya melalui realiti hidup jahiliyah ini.
Sendainya tuan-tuan tidak dapat mengerti tentang konsep ini kerana disekat oleh musuh- musuh Islam yang bekerja tidak berhenti-hentinya membanting tulang, menghalang dari wujudnya hidup cara Islam itu, maka ketahuilah bahawa kami telah dapat melihatnya melalui hati kami, terpahat indah melalui Al-Quran kami dan melalui sejarah dan konsep kami bagi menempuh zaman depan yang gemilang,yang tidak kami ragui sedikit pun."
Kalau dibaca dengan penuh keinsafan dan kebenaran,saya sendiri merasai kehebatan pengertian di atas oleh dua tokoh gerakan dan konsep ISLAM itu sememangnya melebihi konsep yang lain dan betapa universalnya ISLAM bukanlah hanya merangkumi sesetengah isu ataupun realiti hidup semata-mata.

Sosialis Kanan:Apa Keuntungannya?
Saya tidak menafikan sosialisme ada dalam Islam . Terdapat juga pihak yang cuba "mengislamisasikan" sosialis dengan menjadikan islam sebagai panduan dan mengambil pendekatan sosialis dalam usaha menegakkan kebenaran dan menegakkan nasib masyarakat proletariat ataupun marhaen. Namun demikian pada pendapat saya yang tak pandai ini ada beberapa perkara yang patut diperhalusi dan dipertimbangkan sebelum menempel Islam pada sosialis.

a) Menguntungkan sosialis

Menampakkan sosialis sebagai penyelesai masalah ummah dan mengambil islam sebagai tunjang gerakan seolah-olah menyembunyikan Islam dan ia merupakan tindakan yang menguntungkan pihak-pihak sosialis. Lantaran syiar yang diangkat ialah sosialis dan hanya menampakkan Islam ini hanyalah berteori semata-mata namun nampaknya kita terpaksa meminjam pendekatan lain sebagai penyudah kepada Islam. Bukankah sudah jelas Islam itu penyesai kepada masalah fitrah manusia. Islam itu bersifat Rabbani,Universal(Alamiyyah), Keadilan Mutlak untuk semua manusia dll. Sila rujuk tulisan di atas.(Cadangan saya :Rujuki buku Maza Ya'ni Intima' Lil Islam karangan Ust Fathi Yakan.Kalau tiada,boleh pinjam dari saya ataupun beli dari Lujnah Ekonomi RM.. =) )

b) Islamophobia??
Ditakuti orang bukan Islam akan takut kepada kita sekiranya menggunakan perkataan Islam pada pembawaannnya.Saya merasakan orang yang menyatakan sedemikian rupa telah diserang virus islamophobia dalam diri dia walaupun dia adalah orang Islam.

Saya pernah bertemu dengan seorang pelajar Cina dalam satu konferens di Kajang. Kami membincangkan hal berkaitan perpaduan mahasiswa dan peranan mahasiswa dalam mendepani isu-isu semasa kelolaan Youth For Change(Y4C).Secara jujurnya dia menghormati tokoh-tokoh Islam di Malaysia seperti TGA Nik Aziz,Ust. Nasharudin dll. Ini kerana dia melihat keindahan dan keadilan Islam sudah terbukti dan dipraktikkan.

Dalam contoh yang lain, seorang Ustaz bernama Ustaz Zul yang menetap di Pandan Indah pernah bercerita kepada saya pengalaman beliau dalam isu ini. Beliau pernah menolong dan menghantar seorang lelaki cina yang sedang berjalan kaki dengan menaiki motor skuternya ke rumahnya dan dalam keadaan itu dia sedang berjubah dan berserban!!. Bayangkan orang Cina duduk menumpang dan menerima tawaran seorang yang berjubah dan berserban,duduk rapat di belakangnya atas motor skuter walhal kalau nak dikatakan jubah dan serban itu selalunya orang mengaitkan dengan terroris!. Tetapi terbukti sebenarmya kita yang takut dengan bayang-bayang kita sendiri.

d) Matlamat dan cara pendekatan sosialis


Seperti mana yang didefinisikan secara ringkas dalam wikipedia di atas tadi, ada tiga perkara berhubungan dengan sosialis iaitu ideologi dan kumpulan ideologi, sistem ekonomi dan negara.Dengan mengambil pendekatan sosialis maka apakah yang dilakukan dan diimani oleh sosialis dalam ketiga-tiga aspek di atas?
Sebagai contoh pendekatan sosialis dalam mengatasi masalah jurang ekonomi akibat sistem kapitalis ialah dengan memperjuangkan masyarakat egalitarian iaitu tiada kelas dalam sistem masyarakat.Mahu tidak mahu pendekatan sosialis adalah seperti itu.Itulah perjuangan mereka yang mana akan menafikan sifat ananiyah dan rasa tanggungjawab dalam masyrakat dan hal ini bertentangan dengan konsep Islam seperti yang dihuraikan di atas.
Sekiranya islam menjadi paksi perjuangan,maka adakah dengan mengubah konsep ini kepada konsep zakat ataupun nama lain diberi kepada zakat dgn bertujuan untuk 'rebranding' zakat (supaya masyrakat bukan islam tidak takut !) yang mana 'zakat sosialis' ini dapat merapatkan jurang ekonomi semua golongan, maka langkah inikah yang akan diambil oleh seorang pemerintah berfahaman sosialis kanan?
Apa bezanya dengan perlaksanaan zakat dalam islam yang sememangnya 'ibu' kepada kelahiran konsep zakat dan sedekah itu?
Suka saya paparkan satu petikan drpd Malaysia Thinkthank London berkaitan zakat dan usaha meningkatkan perolehan diri yang bertentangan dengan sosialis;
Zakat ialah aktiviti kebajikan yang dilakukan secara suka rela. Zakat tidak memberikan kebenaran kepada pihak berkuasa untuk menjadikan harta dan kekayaan rakyat sebagai milik negara untuk dibahagi-bahagikan.
John Thomas Cummings, Hossein Askari dan Ahmad Mustafa dalam kajian ilmiah mereka bertajuk "Islam dan Cabaran Ekonomi Moden" menyatakan bahawa ;
"Zakat pada dasarnya ialah satu tindakan suka rela yang melambangkan sifat taqwa dan ia tidak sama dengan pengalaman pembayar cukai zaman sekarang apabila berhadapan dengan kenaikan levi dan peraturan yang kompleks."

Mereka menambah lagi "Islam juga tidak menjurus ke arah perancangan sistem ekonomi atau harga seperti yang diajarkan oleh sistem Marxisme".

Tambahnya lagi dalam pencarian rezeki individu;

Rasulullah s.a.w. pernah diminta untuk menentukan harga barangan yang dijual di pasaran kerana pada masa itu terdapat pedagang yang menjual barangan dengan harga terlalu tinggi. Baginda s.a.w. menolak permintaan tersebut.

Menurut hadith yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi, Anas bin Malik menyatakan bahawa "Apabila beberapa orang bertemu Nabi Muhammad s.a.w. dan meminta Baginda s.a.w. menetapkan harga barangan di pasaran, Baginda s.a.w.menolak seraya berkata
"Allah menetapkan sesuatu keperluan dan Allah yang menentukan harga."
Tidak salah jika kita nyatakan bahawa terdapat sedikit unsur persamaan antara kejadian tersebut dengan konsep "invisible hand" yang dipopularkan oleh Adam Smith.

Terdapat hadith-hadith lain yang meraikan perdagangan, usaha mencari keuntungan dan juga usaha mencari kesenangan dalam hidup. Seperti mana yang dikatakan oleh Maxime Rodinson, "Muhammad bukan seorang sosialis."

Yang terakhir,dapatkah golongan ataupun kelompok sosialis dapat menerima sosialis kanan ini kerna mereka mempunyai dasar berbeza ?Bolehkan golongan yang mempunyai fahaman sosialis kanan ini dapat ' meleburkan diri'(baca : intima') dalam kumpulan sosialis kini lantaran dasarnya pun sudah berbeza?
Kita kena bangga dengan ISLAM.Bersyukur dengan ISLAM dan itulah nikmat yang terbesar.Pesanan terutama kepada diri saya dan pemuda-pemudi yang lain, jadilah aset-aset bernilai ISLAM iaitu pemuda-pemudi yang sentiasa menegakkan islam dalam diri dan menzahirkan dan mengembangkan nilai perjuangan ISLAM di mana - mana sahaja kita berada.
Pergilah demo,pergilah persidangan dan mana-mana perbincangan lokal mahupun internasional, beraktivitilah bersama mana-mana golongan mahupun kumpulan tetapi jadilah kita seorang promoter ISLAM yang baik kerna kita meyakini masa depan dunia di tangan ISLAM sendiri.
Kenapa,tak percaya?
Saya tinggalkan satu pesanan kepada pembaca supaya kita merenungnya sedalam mungkin mudah-mudahan petunjuk Allah bersama kita,InsyaAllah.






Wallahua'lam.
p/s saya pun pelik juga dengan tokoh yang mendokong sosialis ini sebab fahaman sosialis ini mengutamakan toleransi sesama masyarakat tetapi lihatlah kebobrokan dia juga kat sini.





























No comments: