Sunday, January 20, 2008

Sosialis kanan:Satu Pandangan













Mungkin tajuk post ini nampak sensitif.Tapi bukanlah bertujuan untuk menempis mahupun menjatuhkan air muka mana-mana pihak ataupun individu.Dalam kerangka Islam yang membuka pergeseran ataupun perselisihan pendapat seperti Ulama'-Ulama' mazhab terdahulu dan dalam kerangka demokrasi yang membenarkan freedom of speech ataupun kebebasan bersuara tetapi mestilah dilakukan dengan penuh tanggungjawab terhadap apa yang diucapkan mahupun tulisan maka saya terpanggil untuk memberi satu komentar yang mungkin cetek dan tidak sempurna bawaannya lantaran kekhilafan mahupun kelemahan saya selaku hambaNya yang biasa dan ilmu pengetahuan yang cukup rendah.









Sebelum kita pergi kepada tajuk besar perbincangan, elok kiranya kita melihat asal usul aliran dan ideologi sosialis sendiri.Ditakuti kita akan membincangkan hal yang salah dan menembak jauh daripada sasaran kerana kita tidak kenal apa itu sosialisme/sosialis.


Definisi dan konsep sosialis ini saya ambil daripada wikipedia.Lagipun saya ini bukanlah pelajar yang ahli tentang konsep isme-isme ini.Jadi secara mudahnya untuk kita sama-sama faham, kita kaji dan faham-fahamkan penerangan di bawah.





Istilah 'sosialisme' ataupun sosialis membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan perkara-perkara di bawah;




a) ideologi ataupun kelompok ideologi

b) sistem ekonomi

c) negara


Disepakati lahirnya sosialisme ini rentetan pergolakan kaum buruh industri dan buruh tani pada abad ke-19 dan ke-20, yang berdasarkan prinsip solidaritas dan memperjuangkan masyarakat egalitarian(classless society), yang dengan sistem ekonomi, menurut mereka, dapat melayani masyarakat kebanyakan.




Secara terperinci, Muhammad Nuruddin Bashah dari UM menyatakan sosialisme ini berasal daripada perkataan latin Socius yang bermaksud teman, kawan atau sahabat. Aspirasi sosialisme ini adalah berasal daripada tabiat mahabbah, sikap cintakan persekeliling, bermesyuarat serta sikap toleransi kepada masyarakat. Fahaman ini amat bertentangan dengan sikap individualisme yang mementingkan diri semata-mata.


Sosialis:Ada dalam Islam??











Nuruddin dalam artikelnya Islam dan Sosialisme menyatakan antara bukti adanya sosialisme dalam islam ialah;

“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah dia beriman dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim”
(Al Hujurat : 11)

Perlakuan dan akhlak yang diajar oleh islam sudah awal lahirnya daripada sosialisme kira-kira 1429 tahun dahulu berdasarkan perkiraan hijrah.
Mengenai konsep kehidupan manusia Islam turut mempromosikan konsep;
  • Kemerdekaan manusia
  • Kebebasan bersuara
  • Sikap dermawan dalam hal sedekah dan zakat.
  • Persaudaraan Islam tanpa mengira ras.
  • Sikap keuntungan yang diagihkan kepada setiap manusia melalui sistem ekonomi Islam yang adil
Dalam sebuah negara islam,antara perlaksanaan sosialisme mencakupi hal-hal seperti di bawah;

  • Negara yang mementingkan produk untuk kegunaan rakyat terlebih dahulu terutama pakaian dan makanan yang asasi.
  • Negara membenarkan pemilikan syarikat tetapi memantau keuntungan dan cara perniagaan agar tiada unsur kezaliman serta menegaskan perihal zakat.
  • Pengeluaran barangan dan pengedarannya dilaksanakan secara saksama.
  • Setiap warga negara yang sihat wajib bekerja dan tiada subsidi hayat bagi yang tidak berusaha. Disini saranan berdikari yang diterapkan oleh Rasulullah perlu dipraktikkan.
  • Segala kajian sains, kesenian, kebudayaan, norma kehidupan dan sistem pendidikan perlulah digarapkan agar tidak menghasilkan masyarakat yang lesu serta tidak berkebolehan. Sebaliknya pembinaan manusia yang produktif, progresif dan berpotensi amatlah perlu. Rasulullah sendiri cintakan golongan yang sihat dan kuat dikalangan sahabatnya.

  • Segala ketidakadilan dan kezaliman perlu diadili secara saksama tanpa mengira ras.




Tidak perlu saya huraikan lagi kerna jelas disepakati unsur-unsur sosialisme sudah terkandung dalam Islam.






















"Kalau sudah bagus sosialis ini,kenapa pula kita tak pakai je sosialis ini?"






















Firman Allah SWT;











Shibghah Allah. Dan siapakah yang lebih baik shibghahnya dari pada Allah? Dan hanya kepada-Nya-lah kami menyembah.






















(Al-Baqarah:138)






















Sibghah bermaksud celupan Allah. Celupan Allah ialah Islam dan tiada lain melainkan islam. Allah lah yang menciptakan manusia dan Dia Maha TAHU segala ciptaannya.
Kehendak,sifat,keinginan malahan kejahatan manusia itu sudah dimaklumi olehNya.Akan tetapi atas sifat Kasih sayang Allah,Dia tidak membiarkan manusia terumbang ambing,sesat tanpa petunjuk.Dengan itu,Allah menurunkan nabi-nabi dan kitab-kitab sebagai panduan kepada manusia. Itulah ISLAM yang mengatur seluruh kehidupan manusia.Itu yang kita kena promosikan kepada seluruh makhluk bernama manusia akan kemakmuran dan kehebatan Islam mengatasi yang lain.
"Islam adalah tinggi tiada yang lebih tinggi daripadanya"
TGA Hadi dalam bukunya bertajuk Islam;Fikrah,Harakah dan Daulah menyatakan;
"Sebagai tindak balas drpd teori kapitalis itu lahirlah teori sosialis. Teori ini pada keseluruhannya sama ada revolusi atau evolusi berpendapat bahwa pengeluaran itu sepatutnya menjadi milik umum, dan individu hanya mendapat sekadar kerja yang dilakukan kepada kepentingan umum. Oleh kerana itu sumber-sumber pengeluaran itu dimilik negarakan, atau dikawal serapi-rapinya. Cara ini sebagai usaha untuk menghapuskan sifat ananiyah yang ada pada manusia. Maka berlakulah penyelewengan di kalangan rakyat. Apabila kepentingan peribadi tidak ada, menjejaskan semangat kerja dan menghapuskan perasaan tanggungjawab. Perkembangan ekonomi akan merosot,dan keadaan ini jelas dilihat apabila negara sosialis terpaksa melonggarkan sekatan milik kepada kapitalis kecil dan langkah mengubahsuaikan sosialis walaupun terpesong dari prinsip sosialis yang sebenarnya"


Sejarah sudah menunjukkan jatuhnya kerajaan sosialis Soviet Union pada 1992 dan azabnya rakyat di bawahnya lantaran terpesongnya sosialis dan tempangnya pemikiran manusia tanpa berlandaskan syariat,petunjuk Ilahi.
Saya juga ingin memetik kata-kata yang cukup tegas dan jelas daripada tokoh agung pemikiran ikhwan iaitu Syed Qutb,dalam bukunya Maa'lim Fi Al-Thoriq,Petunjuk Sepanjang Jalan.
"Adalah menjadi suatu kewajipan kita untuk tidak membiarkan umat manusia
terus menerus dikelirukan. Kita berkewajipan memberi pengertian kepada mereka bahawa Islam itu bukanlah hanya suatu aliran fikiran atau isme mengenai realiti kehidupan manusia, seperti isme-isme yang lahir sekarang (umpamanya sosialisme,komunisme, kapitalisme dll); sebab Islam bukanlah hanya sekadar suatu sistem yang mengenai realiti manusia sahaja, seperti halnya isme-isme bikinan manusia.Islam adalah Islam. Islam dengan keperibadiannya tersendiri dan konsepnya yang bebas dan tidak terikat kepada mana-mana jua konsep duniawi. Islam sanggup dan mampu melahirkan suatu realiti yang lebih baik daripada yang diimpikan oleh umat manusia melalui isme-isme bikinan manusia sendiri itu. Islam yang tinggi nilainya, yang suci dan murni, terpancar indah dari sumber asli: langsung.daripada Allah Yang Maha Besar dan Maha Agung."
Beliau juga tutut menyeru kepada semua para pencinta islam untuk menyatakan dengan terang dan jelas dalam responnya kepada kepada pemikiran jahiliah seperti isme-isme ini iaitu;

"Dasar jahiliyah yang tuan-tuan sedang hayati ini adalah najis dan, Allah hendak mensucikan tuan-tuan. Realiti hidup tuan-tuan adalah kotor maka Allah mahu membersihkannya. Mutu hidup tuan-tuan sangat rendah oleh sebab itu Allah hendak mengangkatnya. Tuan-tuan sekarang sedang hidup dalam penderitaan, kepicikan dan kesempitan, maka Allah mahu meringankan beban itu dan Islam akan mengubah konsep hidup tuan-tuan, realiti dan nilai tuan-tuan dan akan mengangkat darjat hidup tuan-tuan ke suatu taraf yang tuan-tuan tidak mungkin mencapainya melalui realiti hidup jahiliyah ini.
Sendainya tuan-tuan tidak dapat mengerti tentang konsep ini kerana disekat oleh musuh- musuh Islam yang bekerja tidak berhenti-hentinya membanting tulang, menghalang dari wujudnya hidup cara Islam itu, maka ketahuilah bahawa kami telah dapat melihatnya melalui hati kami, terpahat indah melalui Al-Quran kami dan melalui sejarah dan konsep kami bagi menempuh zaman depan yang gemilang,yang tidak kami ragui sedikit pun."
Kalau dibaca dengan penuh keinsafan dan kebenaran,saya sendiri merasai kehebatan pengertian di atas oleh dua tokoh gerakan dan konsep ISLAM itu sememangnya melebihi konsep yang lain dan betapa universalnya ISLAM bukanlah hanya merangkumi sesetengah isu ataupun realiti hidup semata-mata.

Sosialis Kanan:Apa Keuntungannya?
Saya tidak menafikan sosialisme ada dalam Islam . Terdapat juga pihak yang cuba "mengislamisasikan" sosialis dengan menjadikan islam sebagai panduan dan mengambil pendekatan sosialis dalam usaha menegakkan kebenaran dan menegakkan nasib masyarakat proletariat ataupun marhaen. Namun demikian pada pendapat saya yang tak pandai ini ada beberapa perkara yang patut diperhalusi dan dipertimbangkan sebelum menempel Islam pada sosialis.

a) Menguntungkan sosialis

Menampakkan sosialis sebagai penyelesai masalah ummah dan mengambil islam sebagai tunjang gerakan seolah-olah menyembunyikan Islam dan ia merupakan tindakan yang menguntungkan pihak-pihak sosialis. Lantaran syiar yang diangkat ialah sosialis dan hanya menampakkan Islam ini hanyalah berteori semata-mata namun nampaknya kita terpaksa meminjam pendekatan lain sebagai penyudah kepada Islam. Bukankah sudah jelas Islam itu penyesai kepada masalah fitrah manusia. Islam itu bersifat Rabbani,Universal(Alamiyyah), Keadilan Mutlak untuk semua manusia dll. Sila rujuk tulisan di atas.(Cadangan saya :Rujuki buku Maza Ya'ni Intima' Lil Islam karangan Ust Fathi Yakan.Kalau tiada,boleh pinjam dari saya ataupun beli dari Lujnah Ekonomi RM.. =) )

b) Islamophobia??
Ditakuti orang bukan Islam akan takut kepada kita sekiranya menggunakan perkataan Islam pada pembawaannnya.Saya merasakan orang yang menyatakan sedemikian rupa telah diserang virus islamophobia dalam diri dia walaupun dia adalah orang Islam.

Saya pernah bertemu dengan seorang pelajar Cina dalam satu konferens di Kajang. Kami membincangkan hal berkaitan perpaduan mahasiswa dan peranan mahasiswa dalam mendepani isu-isu semasa kelolaan Youth For Change(Y4C).Secara jujurnya dia menghormati tokoh-tokoh Islam di Malaysia seperti TGA Nik Aziz,Ust. Nasharudin dll. Ini kerana dia melihat keindahan dan keadilan Islam sudah terbukti dan dipraktikkan.

Dalam contoh yang lain, seorang Ustaz bernama Ustaz Zul yang menetap di Pandan Indah pernah bercerita kepada saya pengalaman beliau dalam isu ini. Beliau pernah menolong dan menghantar seorang lelaki cina yang sedang berjalan kaki dengan menaiki motor skuternya ke rumahnya dan dalam keadaan itu dia sedang berjubah dan berserban!!. Bayangkan orang Cina duduk menumpang dan menerima tawaran seorang yang berjubah dan berserban,duduk rapat di belakangnya atas motor skuter walhal kalau nak dikatakan jubah dan serban itu selalunya orang mengaitkan dengan terroris!. Tetapi terbukti sebenarmya kita yang takut dengan bayang-bayang kita sendiri.

d) Matlamat dan cara pendekatan sosialis


Seperti mana yang didefinisikan secara ringkas dalam wikipedia di atas tadi, ada tiga perkara berhubungan dengan sosialis iaitu ideologi dan kumpulan ideologi, sistem ekonomi dan negara.Dengan mengambil pendekatan sosialis maka apakah yang dilakukan dan diimani oleh sosialis dalam ketiga-tiga aspek di atas?
Sebagai contoh pendekatan sosialis dalam mengatasi masalah jurang ekonomi akibat sistem kapitalis ialah dengan memperjuangkan masyarakat egalitarian iaitu tiada kelas dalam sistem masyarakat.Mahu tidak mahu pendekatan sosialis adalah seperti itu.Itulah perjuangan mereka yang mana akan menafikan sifat ananiyah dan rasa tanggungjawab dalam masyrakat dan hal ini bertentangan dengan konsep Islam seperti yang dihuraikan di atas.
Sekiranya islam menjadi paksi perjuangan,maka adakah dengan mengubah konsep ini kepada konsep zakat ataupun nama lain diberi kepada zakat dgn bertujuan untuk 'rebranding' zakat (supaya masyrakat bukan islam tidak takut !) yang mana 'zakat sosialis' ini dapat merapatkan jurang ekonomi semua golongan, maka langkah inikah yang akan diambil oleh seorang pemerintah berfahaman sosialis kanan?
Apa bezanya dengan perlaksanaan zakat dalam islam yang sememangnya 'ibu' kepada kelahiran konsep zakat dan sedekah itu?
Suka saya paparkan satu petikan drpd Malaysia Thinkthank London berkaitan zakat dan usaha meningkatkan perolehan diri yang bertentangan dengan sosialis;
Zakat ialah aktiviti kebajikan yang dilakukan secara suka rela. Zakat tidak memberikan kebenaran kepada pihak berkuasa untuk menjadikan harta dan kekayaan rakyat sebagai milik negara untuk dibahagi-bahagikan.
John Thomas Cummings, Hossein Askari dan Ahmad Mustafa dalam kajian ilmiah mereka bertajuk "Islam dan Cabaran Ekonomi Moden" menyatakan bahawa ;
"Zakat pada dasarnya ialah satu tindakan suka rela yang melambangkan sifat taqwa dan ia tidak sama dengan pengalaman pembayar cukai zaman sekarang apabila berhadapan dengan kenaikan levi dan peraturan yang kompleks."

Mereka menambah lagi "Islam juga tidak menjurus ke arah perancangan sistem ekonomi atau harga seperti yang diajarkan oleh sistem Marxisme".

Tambahnya lagi dalam pencarian rezeki individu;

Rasulullah s.a.w. pernah diminta untuk menentukan harga barangan yang dijual di pasaran kerana pada masa itu terdapat pedagang yang menjual barangan dengan harga terlalu tinggi. Baginda s.a.w. menolak permintaan tersebut.

Menurut hadith yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi, Anas bin Malik menyatakan bahawa "Apabila beberapa orang bertemu Nabi Muhammad s.a.w. dan meminta Baginda s.a.w. menetapkan harga barangan di pasaran, Baginda s.a.w.menolak seraya berkata
"Allah menetapkan sesuatu keperluan dan Allah yang menentukan harga."
Tidak salah jika kita nyatakan bahawa terdapat sedikit unsur persamaan antara kejadian tersebut dengan konsep "invisible hand" yang dipopularkan oleh Adam Smith.

Terdapat hadith-hadith lain yang meraikan perdagangan, usaha mencari keuntungan dan juga usaha mencari kesenangan dalam hidup. Seperti mana yang dikatakan oleh Maxime Rodinson, "Muhammad bukan seorang sosialis."

Yang terakhir,dapatkah golongan ataupun kelompok sosialis dapat menerima sosialis kanan ini kerna mereka mempunyai dasar berbeza ?Bolehkan golongan yang mempunyai fahaman sosialis kanan ini dapat ' meleburkan diri'(baca : intima') dalam kumpulan sosialis kini lantaran dasarnya pun sudah berbeza?
Kita kena bangga dengan ISLAM.Bersyukur dengan ISLAM dan itulah nikmat yang terbesar.Pesanan terutama kepada diri saya dan pemuda-pemudi yang lain, jadilah aset-aset bernilai ISLAM iaitu pemuda-pemudi yang sentiasa menegakkan islam dalam diri dan menzahirkan dan mengembangkan nilai perjuangan ISLAM di mana - mana sahaja kita berada.
Pergilah demo,pergilah persidangan dan mana-mana perbincangan lokal mahupun internasional, beraktivitilah bersama mana-mana golongan mahupun kumpulan tetapi jadilah kita seorang promoter ISLAM yang baik kerna kita meyakini masa depan dunia di tangan ISLAM sendiri.
Kenapa,tak percaya?
Saya tinggalkan satu pesanan kepada pembaca supaya kita merenungnya sedalam mungkin mudah-mudahan petunjuk Allah bersama kita,InsyaAllah.






Wallahua'lam.
p/s saya pun pelik juga dengan tokoh yang mendokong sosialis ini sebab fahaman sosialis ini mengutamakan toleransi sesama masyarakat tetapi lihatlah kebobrokan dia juga kat sini.





























Friday, January 18, 2008

Kompeten Vs Kompetitif:Satu Perspektif

"Kompetenlah..aku dengar dulu senior cakap dulu .."

"Eh,tak silap aku kompetitif kerana kompetitif ni maksudnya berdaya saing"
Macam-macam polemik berkaitan dua perkataan ini. Sama ada anda ingin menjadi seorang yang kompeten ke kompetitif?


Baiklah.Cuba kita lihat kamus free di internet dan lihat apakah maksudnya kedua-dua perkataan ini.








Kompeten ataupun competent bermaksud;
  • properly or sufficiently qualified or capable or efficient; "a competent typist"


  • adequate for the purpose; "a competent performance"


Maksudnya ialah seseorang yang sudah mempunyai skil-skil yang berdaya mampu untuk sesuatu tujuan atau perkara.

Manakala kompetitif ataupun competitive pula bermaksud



  • involving competition or competitiveness; "competitive games"; "to improve one's competitive position"


  • subscribing to capitalistic competition


  • showing a fighting disposition; "highly competitive sales representative"; "militant in fighting for better wages for workers"; "his self-assertive and ubiquitous energy


Dalam maksud melayunya, ialah seseorang yang terlibat dalam suatu pertandingan,dan menunjukkan rasa ingin berlawan dalam sesuatu perkara.

Perkara yang paling jelas di sini ialah kedua-duanya berkait rapat dan menggambarkan daya saing serta rasa ingin bertanding dan melibatkan kemampuan individu. Namun demikian apabila kita merujuk kepada kompeten ia lebih kepada hasil dan kemampuan tersebut sudah dipunyai oleh seseorang untuk digunakan. Manakala kompetitif lebih merujuk kepada keadaan semasa dan proses itu sedang berlaku. Mudah katanya ia lebih menerangkan sifat kita sama ada kita ini berdaya saing dalam persekitaran yang kita duduki.



Sebagai contoh yang paling mudah,jualan kuih karipap. Harga yang kompetitif sebiji karipap di pasaran memberi banyak pilihan kepada pengguna untuk membeli karipap yang terbaik.



Makanya, terma yang paling sesuai untuk digunakan bagi merujuk kepada kita yang bakal bergelar graduan ialah kompeten.Lantaran melalui proses dan pengalaman yang dikutip sepanjang bergelar mahasiswa diharap dapat menjadikan diri kita kompeten yakni lengkap dengan skil-skil yang diperlukan apabila berada di luar sana bersama dengan masyarakat.Namun demikian elemen kompetitif sama sekali tidak dilupakan lantaran sifat tersebut menjadikan kita sentiasa bergerak seiring dengan peredaran masa dan zaman.

Terpulang kepada anda untuk menilai diri dan dari sudut mana yang anda lihat!!











Monday, January 14, 2008






Musim cuti sudah hampir ke penghujungnya. Buat sebahagian besar dan mungkin kesemuanya mahasiswa UTP sudah tahu keputusan akademik masing-masing. InsyaAllah saya mendoakan kebaikan dan kejayaan semua sahabat UTP sekalian dalam akademik masing-masing.Bagi yang berjaya memperoleh keputusan yang cemerlang, tahniah saya ucapkan.Tetapi bagi yang tidak berjaya tidak bermakna itu adalah satu kegagalan dan buruk kepada kita.Seperti mana dalam ayat Al-Baqarah 216;















FIKRAH KITA





Kejayaan dan kegagalan adalah datang daripada Allah SWT. Itu adalah pegangan aqidah kita sebagai seorang muslim yang melaksanakan tuntutan Ubudiyyah(penghambaan). Ubudiyyah iaitu salah satu tuntutan daripada sifat Ilah yang terkandung dalam kalimah syahadatain. Oleh yang demikian, sebagai seorang hamba yang melaksanakan tanggungjawabnya, seharusnya ketentuan Qada’ dan Qadar diimani oleh setiap orang mukmin dan hal ini telah ditetapkan sebagai perkara ke-6 dalam Rukun Iman.Ingin saya kongsikan sedikit ayat-ayat motivasi daripada rujukan teragung di dunia,Al-Quran Al-Karim.



Dalam Surah Ali-Imran 146-148;










Prof. Dr. Hamka dalam Tafsir Al-Azhar menafsirkan ayat di atas bahawa ini merupakan perumpamaan bagi Ummat Muhammad khususnya yang berperang semasa perang Uhud dan umum kepada sesiapa yang percaya kepada risalah nabi.Sesungguhnya sudah ada nabi-nabi sebelum nabi Muhammad SAW diutus menjadi nabi dan Rasul. Di samping adanya orang yang tidak percaya dengan kebenaran nabi-nabi,terdapat juga golongan yang setia dengan Tuhan. Mereka berdiri berganding bahu dengan nabi-nabi tersebut. Di hujung ayat 146,"tidaklah mereka berasa lemah kerana bencana yang menimpa mereka di jalan Allah,dan tidak pula lesu dan tidak(pula) menyerah (kepada musuh). Allah menyukai orang-orang yang sabar. "






Ayat ini membayangkan kepada kita bahawasanya di samping kaum yang menentang, ada juga yang setia;sehidup semati dengan Rasul,menerima apa yang diajarkan.Dan mereka bersedia ditimpa oleh berbagai malapetaka,kerana menegakkan keyakinan.Mereka tidak pula mengeluh,tidak pernah patah semangat,tidak pernah lesu,dan tidak pernah mundur.




Maka seharusnya sahabat-sahabat sekalian,walaupun kita tidak ikut berperang di Perang Uhud,namun berdoalah agar kita termasuk ke dalam golongan yang percaya kepada risalah Nabi Muhammad SAW dengan memenuhi kriteria-kriteria di atas tadi.





Tambahnya lagi, meskipun ada nabi yang tewas dalam pertempuran dengan musuh-musuh mereka malahan ada nabi-nabi yang mati terbunuh terutama di kalangan bani israil namun ada juga ummat yang setia, tidak patah hati,tidak lesu dan tidak merasa lemah lerana kematian nabi ataupun jumlah mereka yang sedikit.





Di hujung ayat tersebut,tertera janji Allah yang mana Allah sangat cinta kepada orang-orang yang sabar.Orang yang tahan hati menanti kerana kadang-kadang sesuatu kemenangan rasanya terlalu panjang dan lama baru datang dan kita sudah bosan menanti.Dan sesungguhnya perjuangan yang hebat menuju suatu cita-cita yang tinggi,selalu meminta pengorbanan tenaga,jiwa dan raga seperti mana yang terjadi dalam peperangan Uhud. Malahan umat islam ketika itu diuji dengan kekalahan di tangan pihak musyrikin Makkah. Namun di dalam perjuangan, kemenangan yang sejati ialah kemenangan yang terakhir. Kekalahan di Uhud adalah satu yang wajar dalam perjuangan jangka lama. Bagi kaum Quraisy, kemenangan Uhud adalah permulaan keruntuhan. Dan meskipun mereka mulanya menang, akan tetapi kemenangan di perang Uhud tidak dapat menebus kekalahan mereka di Perang Badar.Sebab itu tiang kemenangan ialah kesabaran,keteguhan hati dan tidak pernah merasa kalah.




"Memukul sekeras-kerasnya ketika jadi palu dan menahan sekuat-kuatnya ketika menjadi landasan."














Ayat di atas menurut Prof. Dr. Hamka berkenaan orang-orang yang telah menyatakan setia kepada Allah di samping nabi yang mereka cintai itu.Mereka tidak patah semangat dan bersabar menanti hasil perjuangan. Kemudian mereka memohon ampun kalau mereka ada melakukan kesalahan.





Secara konklusinya, dalam perjuangan ini kita hendaklah sentiasa mengkoreksi diri dan seluruh angkatan yang berjuang.Maknanya kita hendaklah mengetahui mana kesilapan dan kesalahan yang wajib diperbaiki. Baik dosa peribadi yang boleh meruntuhkan pertahanan batin. Ataupun dosa pelanggaran-pelanggaran atas disiplin dari Tuhan atau dari pimpinan. Dalam masa yang sama kita tidak berhenti-henti memohon kepada Allah agar peperangan ini dimenangkanNya dan memanjatkan tawakkal kepadaNya.









Maka akhirnya permohonan mereka dikabulkan oleh Allah setelah syarat-syarat di atas dipenuhi iaitu;





  1. Tidak mengeluh kerana percubaan/ujian


  2. Tidak lesu/patah semangat


  3. Tidak mundur walaupun setapak


  4. Sabar menanti hasil walaupun rasanya lama


  5. Senantiasa mengkoreksi dosa-dosa kepada Allah lalu memperbaikinya


  6. Selalu memohon pertolongan kepada Allah




Setelah memenuhi semua syarat tersebut, ganjaran Tuhanpun datang. Mereka diberi kebahagian di dunia, iaitu kemerdekaan sesudah perhambaan dan cahaya jiwa sesudah kegelapan. kelaknya mendapat kebahagian di a khirat kerna menegakkan keadilan dan kebenaran di dunia.





Secara tuntasnya, khusunya kepada sahabat-sahabat di kampus sesungguhnya setiap perkara yang berlaku dalam kehidupan kita ini sudah termaktub dalam aturanNya. Dan kita ketahui setiap perkara itu pasti mempunyai hikmah tersendiri. Janganlah kita menyangka kegagalan kita dalam peperiksaan sebagai satu bala ataupun tidak adilnya Allah kepada kita lantaran kesungguhan kita dalam melaksanakan amal islami. Tetapi sama-sama kita renungi mudah-mudahan segala ujian,mehnah dan tribulasi ini menjadi saksi ke atas kesabaran kita dalam perjuangan ini dan marilah kita meneguhkan pendirian kita,meneguhkan hati dan kesabaran, melakukan muhasabah seterusnya melakukan pembaikan dan akhirnya bermunajat kepadaNya agar pertolongan Allah itu tiba diiringi dengan tawakkal agar kita tidak mudah berputus asa,InsyaAllah.




Selamat Berjuang!













Saturday, January 12, 2008

Terengganu Sudah Maju?

Timbalan Perdana Menteri,Dato' Seri Najib Abd. Razak dalam Utusan hari ini dipetik berkata bahawasanya rakyat Negeri Terengganu sudah mempunyai kuasa beli yang tinggi berdasarkan harga barangan terkini di pasaran.Saya ada letakkan kata-katanya yang asli di bawah.

"Katanya, salah satu aspek yang agak ketara apabila rakyat negeri
ini mempunyai kuasa beli yang tinggi iaitu terdapat songket dan batik yang dijual di pasaran sudah mencecah harga antara RM800 hingga RM1,200 sehelai.‘‘Malah ada songket dikenakan harga RM20,000...ini bukan soal harga tetapi ia mempunyai hubung kait dengan kuasa beli, kalau kita kenakan harga tinggi, jika rakyat tak mampu beli maka ia tidak ada guna,‘‘Jadi jika harga mahal dijual dan ada pembeli maka ertinya Terengganu sudah mempunyai kuasa beli yang tinggi,” kata beliau lagi."

Katanya lagi sebagai mengambil contoh harga songket yang mencecah antara RM 800 hingga ke RM 20,000 sudah menjadi satu indikator yang jelas bahawa rakyat negeri tersebut sudah mempunyai kuasa beli yang tinggi.

Pandangan saya mungkin berbeza sedikit dengan orang kedua negara kita ini.Hujah yang beliau berikan seolah-olah cukup mudah dan dangkal sekali.Adakah dengan mengambil contoh harga kain songket tersebut sudah boleh menunjukkan kemampuan kuasa beli penduduk di negeri Terengganu Islam Hadhari itu?Dan kemungkinan hanya sesetengah golongan sahaja yang mampu dan bertindak secara waras membelanjakan sebanyak RM 20,000 hanya semata-mata untuk sepasang songket walhal kita boleh memiliki pelbagai barangan dengan RM 20,000 itu terutamanya dalam keadaan terdesak kini.


Fikrah Kita

Pada hemat saya yang kerdil ini, sekiranya beliau mengambil perbandingan sedemikian rupa,maka tidak salahlah saya katakan kuasa beli RAKYAT MALAYSIA keseluruhannya sudah TINGGI dan berdaya mampu lantaran kenaikan harga barangan-barangan yang 'tertinggi' di pasaran kita kini. Sepatutnya kemampuan KUASA BELI yang TINGGI ini menggembirakan kebanyakan peniaga-peniaga kita tetapi berlaku sebaliknya.Malahan ia turut menggusarkan dan membimbangkan kebanyakan peniaga.
Mengambil contoh cadangan Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia(PPRMM) untuk menghentikan penjualan roti canai pada minggu hadapan lantaran KENAIKAN HARGA TEPUNG dan KEKURANGAN BEKALAN di pasaran.

Apakah kita lupa tuntutan CUEPACS yang merupakan organisasi terbesar yang menaungi nasib 1.2 juta pekerja-pekerja awam berhubung bayaran saguhati maksimum sebanyak RM 2000 rentetan ketiadaan bonus pada tahun 2007?Walhal Pak Lah sudah mengumumkan kenaikan gaji bagi kakitangan kerajaan lewat bulan Jun yang lepas.
Secara logikanya, kenaikan gaji itu sepatutnya menaikkan lagi daya kuasa beli di kalangan kakitangan awam dan tiadanya lagi sebarang rungutan mahupun tuntutan seperti ini. Tak sampai 3 bulan dari tarikh kenaikan gaji,CUEPACS telah menyampaikan hasrat dan tuntutan kakitangan kerajaan sendiri. Presidennya,Omar Osman dipetik berkata dalam Bernama,7 Januari 2008;

"We hope the negotiation process (for the honorarium) will be speeded up for the benefit of civil servants,".On Sept 18(2007), Cuepacs sent a memorandum asking the government to consider giving bonus or a RM2,000 honorarium to government employees irrespective of their salary grades to ease their financial burden in the face of rising costs.
"Kami berharap proses rundingan (berkaitan saguhati) akan dapat dipercepatkan untuk kebaikan kakitangan awam seluruhnya".Pada 18 September(2007), CUEPACS sudah menghantar satu memorandum menuntut agar pihak kerajaan menimbang pemberian bonus ataupun saguhati sebanyak RM 2000 kepada semua kakitangan kerajaan tidak mengira gred gaji mereka bagi mengurangkan bebanan kewangan lantaran kenaikan harga-harga barangan baru-baru ini.

Nah,jelas dan terang lagi bersuluh harga barang yang tinggi itu bukanlah petanda yang baik dan ketara untuk menunjukkan daya kuasa beli pengguna di negara kita ini.Amat mendukacitakan, hal ini sampai daripada orang ke-dua negara kita sendiri seolah-olah beliau tidak nampak(ataupun tak tahu?)betapa rakyat sekarang menderita dalam kenaikan harga barangan kini.Ditambah lagi dengan kekurangan bekalan minyak masak di beberapa buah negeri baru-baru ini sehinggakan catuan terpaksa dibuat seolah-olah kita berada di negara -negara miskin seperti Zimbabwe dan Ethiopia menambahkan lagi resah rakyat kini.
Apakah TPM tak nampak hal ini?Saya mencadangkan agar beliau memeriksa kembali kenyataan beliau ataupun merujuk hal ini kepada pakar ekonomi seperti Prof. Dr Ismail ataupun Menteri Kewangan sendiri iaitu Pak Lah. Ataupun,kalaulah Pak Lah sibuk sangat ,lagi bagus beliau rujuk kepada Timbalan Menteri Kewangan,Mohd Nor Yaakob. Janganlah hendaknya membuat kenyataan sedemikian rupa terutamanya sebagai alasan kukuh ketika suasana bahang pilihan raya makin hangat di seantero Malaya ini.Hayatilah kesusahan rakyat sekarang.
Apa komen sahabat-sahabatku dari Terengganu?

Bersambung.










Thursday, January 10, 2008

Kenapa Fikrah Kita?



Assalamualaikum wbt/Salam Sejahtera Para Pembaca budiman sekalian,

Kenapa Saya buat Blog?
Kewujudan blog ini bukanlah bertujuan untuk menyaingi blog-blog sedia ada yang sememangnya diakui keintelektualan, kemasyhuran dan keistimewaan masing-masing seperti sahabat-sahabat saya iaitu Musafir Kelana, Roslan SMS, RausyanFikir,dll. Namun demikian ia lebih kepada satu usaha melengkapi antara satu sama lain.
Kemungkinan topik perbincangan adalah seakan-akan sama namun wadah penyampaian mungkin berbeza antara satu sama lain.Dalam masa yang sama, saya melihat dan merasai melalui penulisan, saya dapat menambahkan lagi ilmu dan kefahaman tentang suatu isu ataupun topik. Ditambah lagi dengan pertukaran idea secara SIHAT dengan hujah-hujah yang RASIONAL dan WARAS sumbangan dan ihsan pelawat yang budiman sememangnya dapat membuka minda sesama kita sendiri.
Dalam waktu yang sama, sudah 'al-maklum' pada era kini, blog sudah dapat memainkan peranan penting bukan setakat sekadar memberi informasi malahan kefahaman dan memberi kemahuan untuk bertindak sudah diakui kesannya sama ada kepada penulis blog dan sidang pembaca sekalian. Sejarah sudah menunjukkan kegiatan penulisan dan dengannya wujudnya akhbar-akhbar di Tanah Melayu seperti Al-Imam,Sinar Harian dll. dapat meniup semangat Rakyat Tanah Melayu ketika itu untuk berjihad menentang penjajah. Bukankah diakui mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang?


Kenapa blog ini diberi nama Fikrah Kita?


Fikrah adalah perkataan daripada bahasa Arab.Terjemahan secara terus(Direct translation) bermaksud pemikiran ataupun minda.Dalam English boleh kita katakan sebagai mindset.Sesungguhnya niat jauh di lubuk hati penulis dan berazam mengikhlaskan diri untuk memBERITAHU,memBERI MAHU,berFIKIR,dan berTINDAK kepada diri sendiri dan sidang pembaca tidak mengira usia,bangsa mahupun agama bahawa FIKRAH KITA iaitu ISLAM sebagai penyelesai segala masalah di muka bumi ini.Itulah FIKRAH KITA. Mari kita lihat apakah itu fikrah.

Definisi Fikrah;
  1. Bahasa Melayu : Pemikiran dan minda seseorang yang boleh mempengaruhi cara berfikir dan bertindak balas terhadap sesuatu perkara


  2. Mindset dari Word Princeton : is a mentality;a habitual or characteristic mental attitude that determines how you will interpret and respond to situations


  3. Definisi Fikrah Islam daripada Pengertian Islam oleh As-Syaheed Imam Hasan Al-Banna yang terkandung dalam Usul Pertama(20 Usul semuanya) dalam Rukun Faham dari Risalah Ta'alim;



    "Islam adalah menyeluruh (syumul) dan mencakup semua bidang hidup (mutakaamil); Islam adalah negara dan watan (tanahair) atau pemerintah dan ummat. Islam juga adalah akhlak dan kekuatan Atau rahmat dan keadilan. Islam juga adalah peradaban (tsaqafah) dan perundangan atau ilmu pengetahuan dan kehakiman. Islam juga bermaksud material dan hartabenda atau usaha dan kekayaan. Islam adalah Jihad dan dakwah atau tentera dan FIKRAH(pemikiran). Akhir sekali Islam adalah akidah yg benar dan ibadah yg sah. " Hasan Albanna



Mungkin ada banyak lagi definisi fikrah.Ini hanyalah sekadar dalam cakupan pengetahuan saya yang cukup cetek ini. Jelas sekali FIKRAH KITA merupakan elemen terpenting dalam diri kita sebagai individu ataupun insan kerana ia boleh mempengaruhi cara dan gaya pemikiran kita.Daripada pemikiran akan lahirlah perilaku dan tindakan sebagai mekanisme tindakbalas ataupun response terhadap sesuatu perkara.
Maka yakinlah kita bahawasanya segala perilaku,cakap kita,gaya balas kita datang daripada mindset kita.Sekiranya baik dan murni FIKRAH KITA, maka outcome pun baik.Sebaliknya, sekiranya tidak baik DASAR dan ELEMEN-ELEMEN dalam FIKRAH KITA, maka natijahnya juga tidak baik. Ini sekaligus menyentuh mengenai kepentingan pengisian dan elemen-elemen FIKRAH KITA dan mungkin
kita boleh berbincang mengenainya dalam post yang akan datang.



Kesimpulan
  1. Kita sewajibnya memahami bahawasanya FIKRAH KITA adalah elemen terpenting dalam kehidupan seseorang manusia.

  2. Pengisian dan pembentukan FIKRAH KITA adalah amat penting untuk melahirkan natijah yang baik di dunia mahupun di akhirat

  3. FIKRAH KITA adalah satu inisiatif dan pandangan penulis untuk melengkapi dan memberi kefahaman ISLAM sebagai Ad-Deen iaitu tatacara kehidupan yang sempurna dan penyelesai masalah kepada masyarakat di kalangan kampus penulis yang tercinta dan masyarakat di luar kampus amnya.

  4. Ia juga satu usaha pengislahan secara peribadi dan kolektif antara komuniti pembaca dan memberi MAHU untuk berfikir dan bertindak ke arah yang lebih baik dan diakui tiadalah jalan yang terbaik melainkan berteraskan ISLAM itu sendiri.












Pasang CCTV di taman Perumahan!

Sekali lagi kita dikejutkan dengan berita penculikan kanak-kanak yang berlaku secara 'mega' seperti dilaporkan dalam utusan hari ini(http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0110&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_02.htmdi ) dan terbaru di kawasan Petaling Jaya.Seperti yang dilaporkan,kedua-dua adik beradik itu bermain di taman permainan berdekatan dengan rumah mereka. Pada hari sebelumnya, sudah berlaku satu kes penculikan iaitu adik Nurfatiha Zaidi di sebuah Flat di Desa Sepakat Sri Manja, Kampung Medan, Petaling Jaya.Ada beberapa persamaan dari kedua-dua kes ini yang dapat saya simpulkan;

  • Penculikan berlaku di sekitar kawasan Petaling Jaya
  • Lokasi penculikan adik Sharlinie hanyalah 2 km dari tempat penculikan adik Nurfatiha
  • Kemungkinan penculik itu adalah orang yang sama yang dikenali sebagai 'abang kucing'
  • Modus operandi penculikan adalah sama
  • Umur mangsa sekitar 5-6 tahun

Apa yang merisaukan sehingga kini tiada lagi petunjuk yang dapat membantu siasatan polis melainkan lakaran penjenayah terbabit.

Dan rasa-rasanya kita sudah 'dimaklumkan' tentang indeks jenayah yang mencacak naik dari kes-kes berbentuk kekerasan seperti rogol,harta benda dan samun. Boleh rujuk dalam post "Indeks jenayah mencacak naik, perlukah menterinya ditukar?" dari http://www.n32.blogspot.com/

Kemungkinan besar kes adik nurin ke-2 boleh terjadi sekali lagi?

Nampaknya ia seolah-olah satu tempelak kepada 5 langkah yang telah diumumkan oleh Menteri Keselamatan Dalam Negeri merangkap Perdana Menteri Malaysia,Dato' Seri Pak Lah iaitu:

1) MEWAJIBKAN pemasangan CCTV di premis dan lokasi berisiko tinggi

2) Menawarkan kontrak kepada pegawai dan anggota yang akan dan telah bersara

3) Menyerahkan urusan pentadbiran lebih kepada kakitangan awam

4) Menambah pusat latihan

5) Pemaju perumahan perlu peruntukkan ruang dan premis untuk dijadikan balai

Mungkin kena tambah satu lagi inisiatif iaitu memasang CCTV di taman perumahan kerna kawasan perumahan kita sudah tak selamat lagi!

ATAUPUN

Seruan menukar menteri itu amat relevan dan merupakan penyelesaian yang tepat sekali pada masa genting dan darurat ini!

p/s satu blog khas telah diwujudkan untuk memperingati kes adik nurin jazlin dan kes-kes seumpamanya. Boleh layari di http://www.nurinjazlin.blogspot.com/